Friday, November 5, 2010

biar musuh jadi kawan jangan kawan jadi musuh

Itulah pepatah A.J kepada kami last kitaorang jumpa dia. cam kekadang betul selalunya musuh tue asalnya kawan kita, orang yang kita kenal dan pernah percaya sepernuh but tetiba menjadi musuh atas sebab sebab yang tak dapat dikenal pasti. mungkin ada mulut yang buat cerita atau ketidakpuas hati dia terhadap sesuatu benda yang dia tidak berani nak luahkan tetapi hanya berani pedam. Jadinya member makan memberlah. Tapi dimana silapnya? dimana punca kejadian ini? adakan punca drpd diri sendiri? Siapa yang patut kita tunding jari? dan susah nak tgk musuh kita jadi sahabat kita. sangat susah. aku ada ramai musuh terus terang dan masing masing akan citer belakang dan mereka selalu memburukkan aku walhal mereka sendiri sama sahaja mungkin lagi teruk drpd aku dan aku tak pernah ambik kisah apa mereka cerita tentang aku kerna sesungguhnya aku ni memang ada baik dan jahat ibarat yin yang. dan aku sendiri tak salahkan mereka kerna aku mengaku aku ada buat silap juga tetapi tidakkah mereka sedar bahwa mereka tu lagi bodoh drpd aku kerna di kaca mata orang lain, mereka buat diri mereka nampak seperti orang takde mak bapak? seperti orang yang inginkan kasih sayang drpd seseorang. kalau dah musuh tetapi musuh hang datang berjabat tangan ngan hang tidakkah itu tanda aku malas nak gaduh ngan hang pasal; hang hanya membuang masa aku sahaja. atau maybe aku tahu siapa family hang jadi aku taknak tambah beban kepada hang. fikirlah pasal sesungguhnya kau tue tak sehebat mana yang orang cakap. kalau kena tikam,tembak maybe kena bantai pun darah kau keluar juga. kau akan menangis juga. pasal kau tetap seorang lelaki yang aku kenal sebagai lembut dan hamba Allah juga. kau mungkin lupakan-Nya,Maha Pencipta tetapi Dia tidak pernah lupakan kau pasal akan datang masanya nyawa kau akan Dia tarik. mungkin bukan ditangan aku, mungkin ditangan orang lain. dan ingat, mungkin orang macam aku juga akan datang dan angkat kau dan doakan agar jenazah kau diterima tanah, roh kau ditempatkan bersama ngan orang beriman, agar dosa dosa kau diampun. jadi fikirlah sebelum benda jadi teruk. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment