Wednesday, January 5, 2011

Who's the real ENEMY?

Assalamualaikum everybody especially Malaysian, well I'm here to proceed writing about whats happening in past is going to be worst in future, I mean its really happening now. Kuasa rakyat untuk menentukan masa hadapan sudar samar akibat kuasa orang yang berduit mengambil alih segalanya.Saya masih tertanya, adakah kita sebenarnya hidup di negara yang sudah maju seperti negara besar dia Asia seperti Jepun atau setanding negara lain seperti America dan British? ataupun kita masih duduk di negara yang ketiga (3rd world country)? Saya nampak negara kita ada bangunan kebanggaan bangunan pencakar langit iaitu KLCC Twin Tower( Kuala Lumpur Convention Centre) yang dahulunya dibina untuk menjadikan tempat Petronas tetapi sekarang disewa oleh company foreigner akibat sewanya terlalu mahal untuk company Malaysia untuk sewa. Tetapi jalan raya kita masih macam huru-hara dan struktur binaannya tidak menepati kehendak pengguna. Saya juga tertanya apakah tujuan tol dibina? adakah untuk mengelakkan drpd traffic jam atau untuk menambah duit poket orang-orang yang tak sepatutnya saya sebut? Dan orang yang uruskan bahagian jalan raya sepatutnya planning bebetul pasal kita sebagai pengguna mengharap dengar bayar rm1 untuk elakkan jammed sekali tersangkut juga ngan mereka yang tak perlu bayar apa-apa. malah, saya hanya membazirkan duit saya hanya untuk sia-sia jerlah. rm1 tue pun dah kira tinggi untuk kami yang hanya kerja bergnatung kepada komisen. Tetapi mereka yang terpilih sepatutnya mencari idea atau iktihar untuk selesaikan masalah ini. tetapi mereka hanya sibuk mengejar pangkat dan kuasa. Sekali lagi, saya lakukan ini bukan untuk menghasut atau cari pasal dengan sesiapa pun tetapi sendiri fikirlah, kerana ini adalah negara demokrasi, suara rakyat perlu didengar. sebarang komen kita perlu hargai bukan maki. Saya dulu memandang tinggi kepada pemimpin BN tetapi tidak lagi. orang yang saya respect sampai sekarang adalah Tun Dr Mahathir kerana tanpa dia siapalah kami. Malaysia tak akan dapat nama tanpa Beliau. Namun, kerana sesetengah yang lalai dengan apa yang sepatutnya dia laksanakan, rakyat makin memandang serong kepada individu tertentu. Dan rakyat juga tertindas,dan yang kaya memijak kepala kami yang kelas bawahan sahaja. Saya tidak menyatakan saya adalah siapa, cuma kita balik kepada Alif,iaitu agama. Dalam agama Islam, semua manusia adalah sama. tiada yang dapat membezakan antara aku dan kau. Allah beri semua dengan adil, yang tidak adil adalah hati kita yang tamak dan suka makan darah daging saudara. Saya bukan nak cakap saya ni baik tetapi saya juga ada buruk juga. hidup saya dulu ibarat yin yang. Ada baik dan adanya buruk. Tetapi kita yang pemimpin sepatut dipilih daripada golongan yang bijak mengatasi masalah, yang alim dan taat kepada ajaran Allah, yang tahu hukum hakam tersebut dan juga tahu apa halal dan haram. Bukan yang kaya jadi pemimpin. jadi kita renungkanlah lagi dan saya akan sambung lagi.....

No comments:

Post a Comment